سبزیجات مفید برای کنترل و کاهش فشار خون

اهداف تغذیه‌ای برای بهبود افراد مبتلا به فشار خون بالا:

1-کاهش دریافت سدیم  وچربی‌ها

2-افزایش دریافت پتاسیم و سایر مواد معدنی مفید

3-کاهش مصرف دخانیات 

4-تشویق به رعایت عادات بهداشتی در خوردن غذا و تبعیت از رژیم غذایی متعادل

علاوه برموارد فوق ویتامین‌ها، مواد معدنی و‌  آنتی‌اکسیدان‌ها  و همچنین بیوفلاوونوئیدها برای تنظیم فشار خون وپیشگیری از بیماری‌های قلب وعروق  بسیار کارآمد است کهعبارتند از:

ویتامین E ، کولین، منیزیم، سلنیم، بتاکاروتن، ویتامینو ... ..

 

در ادامه به برخی از سبزی ها که سرشار از مواد مفید برای موضوع مورد بحث ما می باشد ذکر خواهیم کرد:

کرفس:

در  کرفس،  ترکیبشیمیایی با نام " فتالید " وجود دارد که روی عضلات نرم رگ‌های خونی اثر کرده و آنرا گشاد می ‌کند و از این طریق به شکل غیرمستقیم و ساده در کاهش فشار خون، تأثیر دارد.

 

پیاز:

 پیاز حاویماده‌ای به نام آدنوزین است. در ضمن دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی بوده که در انواعتیره ی آن مقدار بیشتری موجود است.

در اصل پیاز را عامل مؤثری در پایین آوردن کلسترول و فشار خون و کاهش لخته شدنخون  در سرخرگ‌های قلب می ‌دانند که از این لحاظ، تأثیری شبیه به آسپرین دارد.

 

سیر:

حداقل در هفده آزمایش بالینی نشان داده شده است که سیر  قادربه تعدیل فشار خون است و در اغلب آزمایش‌ها، با خوردن 600 میلی ‌گرم سیر، میزانکاهش فشار خون از 5 تا 10 درجه است.

 

شنبلیله:

تحقیقات نشان داده است که گرد تخم شنبلیله ی آسیاب شده، کلسترولخون  را پایین می‌ آورد و به دنبال آن، منجر به کاهش فشار خون خواهد شد.

ماده ی ژله ‌ای به نام " گالاکتومان" که از انواع فیبر محلول در آب است، در تخمشنبلیله وجود دارد. این ماده به اسیدهای صفراوی متصل شده و موجب کاهش کلسترول خون،حتی در حد تأثیر داروهای شیمیایی می ‌شود.

 

تره فرنگی:

تره ‌فرنگی، پیازچه، ترب و... به دلیل دارا بودن فیبرهای غذایی و ویتامین‌هایگوناگون نظیر ویتامین‌های گروه B و C ، همچنین گوگرد و موادی نظیر سلولز و ازت خواصضد عفونی‌ کنندگی داشته و در کنار آن قادر به کاهش فشار و چربی‌های خون هستند.

 

گوجه فرنگی:

 گوجهفرنگی  دارای ویتامین‌های اساسی مانند ویتامین C، ویتامین A  و... است. لازم است که تمام گوجه فرنگی خورده شود(یعنی پوست، تخم و گوشت آن) تااثرات مفید آن نمایان شود. در واقع آب گوجه فرنگی "خون گیاهی" نامیده می ‌شود وبرای پایین آوردن فشار خون (البته بدون افزودن نمک) از آن استفاده می ‌کنند.

 

چای سبز:

 چایسبز  سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری از جمله: پتاسیم، فسفر، منیزیم،کلسیم و... است.

هر فنجان چای حدود 2/0 میلی‌ گرم فلوئور دارد که در چای سبز از دیگر گونه‌هایچای بیشتر است. وجود این مواد مغذی در چای سبز، آن را ماده ی مناسبی برای تعدیلفشار خون کرده است. علاوه بر آن به حفظ سلامت اعصاب و عروق نیز کمک می‌ کند.

صدف کوه‌کن- کارشناس تغذیه

منبع:www.tebyan.net

/ 0 نظر / 60 بازدید