مصرف مواد غذایی گیاهی و لبنیات ، فشار خون بالا را کاهش میدهد

مطالعات دانشگاه هاروارد نشان می دهد، رژیم غذایی که حاوی مقادیر زیادی موادگیاهی ولبنیات باشد، حتی بدون کم کردن وزن ، فشار خون بالا را کاهش می دهد. اینرژیم غذایی  DASH ) روش های غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا ) نام دارد.

این رژیم طی مدت دو هفته ، اثر می گذارد. بعد از هشت  هفته، 70 در صد افرادیکهرژیمDASH را دریافت کردند، دارای فشار خون عادی شدند، درحالیکه تنها 45 درصد افرادبا مصرف رژیم میوه و سبزی و 23 درصد افراد با مصرف رژیم معمولی ، فشارخون نرمالپیدا کردند.

محققین دریافتند افزایش دریافت املاحی مثل پتاسیم ، منیزیم و کلسیم ، باعث کاهشفشار خون می شود. شاید این کاهش به دلیل جلوگیری ازجریان هورمون های کلسیمی که باعثمسدود شدن رگ ها می شوند، باشد.

به نظر می رسد اثر این رژیم همانند داروهای مُدِر است که بیشترین داروی تجویزشده جهت کنترل فشار خون می باشند و با آزاد سازی سدیم اضافی و دفع آن عمل میکنند.

در بیشتر افراد با محدود کردن مصرف نمک ، فشار خون کاهشمی یابد. این مطالعات نشان داد که برای کاهش فشار خون بالا باید  مقادیر زیادی میوه، سبزی ، غلات سبوس دار ، حبوبات ، آجیل و سایر دانه های خوراکی و لبنیات کم چربمصرف کرد و دریافت مواد غذایی دیگر را محدود کرد.

رژیمDASH در یک روز حاوی مواد زیر است:

8 واحد غلات کامل

5 واحد سبزیجات

5 واحد میوه

-2 واحد شیر، ماست وپنیر کم چرب یا بدون چربی

  2-1 واحد گوشت قرمز، مرغ یا ماهی

  5 واحد درهفته ، آجیل ، حبوبات ودانه های خوراکی

* مصرف شیرینی جات وچربی ها محدود شود.

یک واحد ازاین مواد شامل : نصف لیوان غذاهای پخته شده ، 1 لیوان میوه وسبزیجات خام ، 2 قاشق غذا خوری آجیل و دانه هاست یعنی منظور از 5 واحد سبزیجات، 5لیوان سبزیجات خام یا 5/2 لیوان سبزیجات پخته است.

* تذکر:

رعایت این رژیم غذایی حداقل برای مدت 10 سال توصیه می شود تا بتواند مؤثر واقعشود.

 منبع:www.tebyan.net

/ 1 نظر / 20 بازدید
مهرزاد

دوست عزیز سلام به روز به روزم. این دفعه با یه مطلب به اسم "چرا کودکان درختان را آبی رنگ می کنند؟" منتظر حضور گرمتان در وبم هستم.