تاثیر میوه ها، حبوبات و... بر کنترل و درمان فشار خون بالا

گریپ فروت و لیمو ترش:

 گریپفروت  و لیموترش  مفید به عنوان سردسته‌ ای برای مرکبات معرفی شده‌اند. در حقیقت بالا بودنمیزان ویتامینو املاح معدنی در آنها موجب شده تا از دیرباز برای کاهش فشار خون مورد استفاده قرارگیرند. استفاده از این میوه‌ها در میان وعده‌ها می ‌تواند به سایر عوامل، در پایین‌نگه داشتن سطح فشار خون کمک کند.

خرما:

جداول علمی تعیین کرده است که نیاز روزانه بدن انسان به ماده ی معدنی منیزیم درحدود 250 میلی ‌گرم است، در حالی‌ که هر صد گرم خرما  63 میلی‌ گرم از این ماده‌ ی معدنی مفید را داراست.

بنابراین این میوه با دارا بودن طیف وسیعی از مواد‌ معدنی که خاصیت کاهش فشارخون را دارند، به راحتی می‌ تواند به عنوان جایگزین شیرین کننده‌های تصفیه شده مثلقند و شکر قرار گیرد.

گلابی:

این میوه ی مفید و خوش ‌طعم دارای ویتامین‌های A، B1، B2 و PP یا B3 و مقداریپروتئین می باشد. همچنین حاوی چربی، قند طبیعی، منگنز، کلسیم و آهن است. تانن واملاح پتاسیمی که در گلابی  وجود دارد، برای مبتلایان به فشار خون بالا مفید است.

زیتون و برگ زیتون:

 زیتون  حاوی ویتامین‌های A و C و پیش ساز ویتامین(بتا کاروتن) است. روغن زیتون در به تعادل رساندن چربی‌های خون، اثر فوق‌العاده‌ایدارد.

دم کردن برگ زیتون نیز به مقدار یک قاشق غذاخوری در یک فنجان آب، یکی از بهترینداروهای معالج فشار خون بالا و انسداد مجاری صفراوی به شمار می ‌آید. بدین طریق کهروزانه 3 الی 4 فنجان از این دم کرده را به فواصل بنوشند.

با صحبت در رابطه با میوه‌ها و سبزی‌ها به این نتیجه رسیدیم که هر نوع سبزی ومیوه ی تازه، سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز و ضروری برای سلامتدستگاه‌های بدن است و استفاده ی روزانه 7-6 وعده از آنها می ‌تواند از بروزبیماری‌های قلبی- عروقی (فشار خون بالا- چربی خون بالا) و انواع سرطان‌ها جلوگیریکند.

علاوه بر این می توان آنها را بدون پختن و حرارت دادن مصرف کرد. بنابراین مصرفمیوه و سبزیجات خام (حتی الامکان) و پخته را در برنامه ی غذایی خود داشته باشید.

حبوبات:

 حبوبات  منابع بسیار خوب و غنی‌ فیبرهای  محلول در آب هستند و استفاده از آنها برای کاهش دادن فشار خون بالا نافع است. همچنین برخی از حبوبات از جمله عدس و لوبیا و نخود، منابع خوبی برای به دست آوردنپروتئین(به جز منابع حیوانی) به شمار می ‌آیند و در عین حال از آنها سوپ‌ و آش‌مقوی تهیه می ‌شود که می‌ تواند جایگزین غذای اصلی شود.

همچنین افزودن موادی مثل رب انار، آب نارنج، آب غوره و ما‌ست‌های کم چرب بهعنوان چاشنی برای سوپ‌ها و آش‌ها دارای اثرات مفید تغذیه ‌ای خواهد بود.

سویا:

اسید آمینه های موجود در پروتئین‌ سویا ،عاملی برای تنظیم فشار خون است. مقادیر کم گوگرد و پروتئین‌های سولفوره ی موجود درپروتئین‌های سویا، باعث افزایش دفع نمک از کلیه و کاهش دفع کلسیم می ‌شود.

کلسیم ماده‌ای است که علاوه بر ساخت، نگهداری و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها، درتنظیم فشار خون نیز نقش مهمی را ایفا می‌ کند. افزودن حداقل 25-20 گرم محصولاتپروتئینی دانه ی کامل سویا(مثل آجیل سویا) فشار خون را تا حد زیادی پایین می ‌آورد.

مواد لبنی:

همان طور که بارها گفته شده است شیر، ماست، پنیر و کلاً محصولات لبنی با دارابودن مقدار زیادی  کلسیم  و بههمراه ویتامین‌ها از منابع غذایی سرشار از مواد مغذی به شمار می ‌آیند، اما شرطبهره بردن از آنها در یک رژیم سالم استفاده از انواع کم چرب آنهاست، بنابراین مصرف 3-2 وعده شیر یا ماست کم چربی یا 3-2 قوطی کبریت پنیر کم نمک و کم ‌چربی را به شماتوصیه می ‌کنیم.

گوشت:

مصرف گوشت‌های قرمز به دلیل وجود چربی در لابلای بافت و همچنین به دلیل افزایشدادن میزان اوره، چندان توصیه نمی‌ شود، ولی از آنجایی که منابع خوب آهن  و روی و ویتامین B12  به شمار می ‌آیند، استفاده از انواع بی ‌چربی آنها را حداکثر 2 بار در هفته و هربار حداکثر 180 گرم توصیه می ‌کنیم. اما در رابطه با مرغ و ماکیان در صورتی که پوستآنها گرفته شده باشد، تا 250 گرم در هر بار هم قابل قبول است.

 ماهی بهترین گزینه در رابطه با گوشت‌ها بهحساب می ‌آید و جالب است بدانید که چربی موجود در بافت‌های ماهی، نه تنها موجبافزایش کلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب خون و عوارض قلبی- عروقی نمی ‌شود، بلکهکلسترول خون را کاهش داده و به سلامت قلب و عروق کمک می ‌کند. ماهی علاوه بر اسیدهای چرب امگا 3 (که تأثیرات شگرفی در کاهش فشار خون، به دلیل جلوگیری از گرفتگی عروق دارد)،دارای مواد مغذی بسیار مفیدی است که این مواد در حفظ سلامتی عروق خونی، تأثیر قابلتوجهی دارند.

این روزها برخی از افراد از کپسول‌های امگا 3 برای تعدیل چربی‌های خون استفادهمی‌ کنند، این کپسول‌ها غالباً در دوزهای 300میلی ‌گرمی در بازار موجود است وهمچنان مصرف آنها جای بحث دارد.

توصیه اکید وجود دارد که امگا 3 مورد نیاز خود را به جای کپسول از ماهی تأمین کنید، زیرا عناصر سودمندی در ماهی وجود دارد که در مکمل‌های دارویی موجود نیست. به علاوه مصرف این قرص‌ها هرگز به مبتلایان به فشار خون و قند خون بالا توصیه نمی ‌شود، زیرا خطرات زیادی را برای این افراد به همراه دارد.

همچنین در بعضی متون به نقش افزایش دهنده ی فشار خون در سفیده ی تخم ‌مرغ اشارهگردیده است، اما از آنجایی که تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه صورت نگرفته است وهمچنین سفیده ی تخم‌ مرغ از منابع عالی پروتئینی به شمار می ‌آید نمی ‌توان منعمصرف آن را توصیه کرد، اما احتیاط در مصرف آن می ‌تواند عاقلانه باشد.

منبع: http://www.tebyan.net/

 

/ 5 نظر / 48 بازدید
مهرزاد

دوست عزیز از وبلاگ زیبایت دیدن کردم. مطالب جالب در آن بود. اگر موافق باشی قصد تبادل لینک دارم. اگر موافق بودی به من اطلاع بده و ممنون.

مهرزاد

دوست عزیز سلام من شما را با نام نوشهر زیبای من لینک دادم. شما هم لطف کنید من را با نام ثرثقغفاهدل غخع صشدف لینک دهید. منتظر حضور سبزت در وبلاگم هستم.

مهرزاد

دوست عزیز بابت پیام قبلی که به اشتباه تایپ شده بود معذرت. لطف کنید من را با نام everything you want لینک دهید.

بهرام محمد پور

وبلاگ خوبی داری . می خواستم باهات تبادل لینک کنم . اگه موافقی وبلاگ منو با نام کامپوننت دلفی لینک کن . خبر بده تا لینکت کنم

مهرزاد

سلام دوست خوبم بیا که به روز به روزم. این بار با یه مطلب متفاوت به اسم "چگونه یخ در منفی 180 سانتیگراد ذوب می شود؟" منتظر حضور سبزت در وبم هستم.