روش تغذیه سالم برای کنترل و کاهش فشار خون

 

الف) چه غذاهایی مفید هستند؟

مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم، منیزیم و کلسیم  دربهبود فشار خون بسیار موثر است و مصرف کم مواد غذایی حاوی سدیم  و چربیهای اشباع موجب کاهش فشار خون خواهد شد.

 

مواد غذایی حاوی پتاسیم: موز ، زردآلو،پرتقال ، انجیر ،گریپ‌فروت، هلو، انگور،آلو، سیب‌زمینی، سیر، کلم بروکلی  ، کدو سبز، قارچ  و گوجه‌فرنگی و سبزی‌ها و نیزحبوبات از این نظر غنی‌اند.

 

منابع منیزیم شامل جوانه گندم  برشته ، بادامزمینی، سیب زمینی،  اسفناج، شیر، نان سبوس دار و مرغ است. منابع غذایی کلسیم شامل شیر و لبنیات  و ماهی  است.

میوه‌ها و سبزی‌ها دارای مقدار کم ‌سدیم هستند و باید به وفور مصرف شوند.

سبزی‌های ریشه‌ای از قبیل سیب‌زمینی، سبزی‌های برگ سبز،دانهکنجد همچنین برنج، ماکارونی، رشته‌ها و حلیم‌بدون نمک و همچنین مواد نشاسته‌ای دارای سدیم کم هستند و می‌توان به عنوان پایه‌ایبرای وعده غذایی از آنها استفاده کرد.

مرکبات، توت‌ها و سبزی‌های دارای برگ سبز، ‌منابع غنی ویتامینC  هستند . دریافت کم این ویتامین باعث پرفشاری می شود. مصرف مکمل ویتامین C درافراددچار پُرفشاری و همچنین افراد سالم سبب کاهش فشارخون می‌شود.

 سیرنیز به کاهش فشارخون کمک می‌کند. مصرف چند حبه سیر به کاهش فشار خون کمک می کند.

 

ب) از چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟

 

از سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، برگرها و سایر فرآورده‌های گوشتی به علت دارابودن مقادیر بالای سدیم باید پرهیز کرد. سبزی‌های کنسروشده در آب نمک، زیتون شور،چیپس و سایر تنقلات شور نیز نباید مصرف شوند.

ماهی دودی یا کنسروشده و تن ماهی سرشار از سدیم هستند.

سس‌ها، ‌سوپ‌ها، قرص‌های گوشت، کنسرو لوبیا و سایر غذاهای آماده ی مصرف می‌تواندسبب تشدید بیماری شود.

مصرف الکل با فشار خون بالا ارتباط داشته و می‌تواند سبب تشدید بیماری شود.

در طبخ به جای کره و روغن نباتی جامد بهتر است از روغن زیتون، ذرت،  سویا و کانولا استفاده کرد.

مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه ، چای ، نوشابه‌های کولا  وشکلات، سبب افزایش فشارخون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

ج) یک نکته مهم: زندگی بدون نمک!

نیاز روزانه یک فرد بزرگسال به نمک یک دهم قاشق چایخوری است. مقادیر بیشتر نمکفقط در شرایط آب و هوایی گرم و یا در طول شیردهی  لازم است. در این مواردیک قاشق چای خوری نمک کافی خواهد بود.  بنابراین با توجه به اینکه مصرف زیاد نمک یکی از عوامل زمینه ساز ابتلا به فشارخون بالا است بهتر است آن را برای همیشه از برنامه غذایی خود حذف کنیم.

برخی می گویند حذف نمک باعث بد طعمی غذا می شود. در جواب باید گفت :

اولا با توجه به خطر بالای مصرف نمک برای زندگی انسان تحمل این محدودیت عاقلانه تر از ابتلا به بیماری وتحمل محدودیت های شدیدتر متعاقب آن است.ئر ضمن با گذشت زمان به طعم غذا عادت خواهید کرد.

ثانیا شما می توانید با استفاده ار سایر مواد غذایی که مشکل زا نیستند برای ایجاد طعمی مطبوع استفاده کنید.مثلابرایمعطرکردن گوشت می‌توان از سبزی های معطر،  ادویه‌ها  ومیوه‌ها استفاده کرد. به عنوان مثال برای گوشت گوسفند از مرزنگوش و مریم گلی، برایمرغ از شوید و ترخون و برای جگر از پرتقال می‌توان استفاده کردو نیزمی‌توان ماهی را بابرگ‌بو، شوید، فلفل قرمز و سیاه، ادویه‌ها، مرکبات،  سس‌های خانگی بدون نمک و سایر سبزی‌ها معطر کرد. ماهی‌های حاوی اسیدهای چرب مفید ازقبیل حلوا، قزل‌آلا و قباد چندین بار در هفته توصیه می‌شوند.

منبع: www.tebyan.net

/ 0 نظر / 81 بازدید